maandag 10 november 2014

Sinte Moartens avond - voorbereiding

Vandaag is het 10 november en dus is het in Moorsele de gewoonte om Sinte Moartens avond te vieren. Een traditie waar ik een aantal jaar terug nog nooit van gehoord had, hoewel ik ook uit een Sint Martinusparochie afkomstig ben.
Traditioneel trekken honderden kinderen door de straten. Vooral de handelaars, maar ook gewone gezinnen zetten hun deuren open voor al dat jong, en iets minder jong geweld. Gedurende 3uur ligt het centrum plat en zie je alleen maar kinderen met in de ene hand een bietlantaarn (jep zoals een pompoen met halloween) en in de andere hand een zak. Die zak, mag best een grote en stevige zijn, wordt gevuld met allerhande snoepgoed. Vroeger vooral echt sintesnoep, maar tegenwoordig is dat ook al wat gemoderniseerder. Er is één voorwaarde, je krijgt pas je snoep als je een liedje zingt, int dialect natuurlijk.
Als ik snoep wil (mijn zoontje is toch nog te klein om alles zelf op te smikkelen), staat er mij maar een iets te doen: een biet versieren, blokken en de stembanden smeren! Onderaan zie je de bieten. Deze namiddag gaan we ze versieren en morgen zal je het resultaat zien!

Sinte Moartens avond
De sterr'n goan mee noar Gent
en als ons moeder waffelkes bakt
we zitten zo geren omtrent
moak vier stoak vier
Sinte Moarten komt alier
me zyne blwote orme.
Warme warme liere
Overmorg'n Sinte lap
'k ete myn buuk vul zoete pap
'k ete myn buuk vul toarte

ter jire va Sinte Moarten




Geen opmerkingen:

Een reactie posten